PM SERAH JALUR GEMILANG KEPADA PENDAKI GUNUNG ELBRUS - MK News

Breaking

MK News

Politik,isu semasa,viral,berita terkini

Windows

Wednesday 9 August 2017

PM SERAH JALUR GEMILANG KEPADA PENDAKI GUNUNG ELBRUS

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menyerahkan Jalur Gemilang kepada enam peserta Kembara Srikandi Prihatin yang bakal menjalankan misi mendaki puncak Gunung Elbrus, Rusia pada 23 Ogos ini.
Misi pendakian ke gunung tertinggi di Eropah berketinggian 5, 642 meter itu melibatkan enam peserta wanita iaitu Nurul Huda Shamsuddin, 31, Nir Azmin Adnan, 34, Fairul Asmaini Mohd Pilus, 35, Ummu Farah Haidar Zulkifli, 30, Fazilah Abd Manan, 41 dan Ren’ee Aziz Ahmad, 56, yang juga bekas pesakit kanser payudara.
Hadir sama Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan yang juga Ketua Puteri UMNO Datuk Mas Ermieyati Samsudin.
Mas Ermieyati berkata ekspedisi anjuran Persatuan Kembara Negara dengan kerjasama Puteri UMNO itu adalah acara kemuncak bagi Kempen Kembara Srikandi Prihatin yang diadakan bagi mempromosikan gaya hidup sihat melalui aktiviti luar dan lasak dalam kalangan rakyat Malaysia.
“Kempen itu yang dilaksanakan di bawah projek #Negaraku turut menekankan peranan wanita dalam sesebuah negara, selain menjadi sumber inspirasi kepada rakyat Malaysia bahawa cabaran seperti penyakit (kanser) atau krisis hidup tidak menghalang seseorang untuk menyumbang sesuatu kepada bangsa dan negara,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis itu di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini.
Beliau berkata para peserta akan memulakan pendakian dari Perkampungan Terskol, Rusia dengan tempoh perjalanan selama tujuh hari enam malam untuk perjalanan pergi dan balik.
Mas Ermieyati berkata kumpulan ekspedisi  itu turut berhasrat mengibarkan Jalur Gemilang di puncak Gunung Elbrus bersempena Hari Kebangsaan pada 31 Ogos ini.
Menurutnya program pendakian itu juga bertujuan mengumpul dana untuk membantu beberapa pihak termasuk Rumah Pemulihan dan Perlindungan Darul Wardah, Persatuan Kebajikan Barah Payudara dan Majlis Kanser Nasional (MAKNA).  
– BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Loading...
loading...